دستجرد

دستجـِرد یکی از شهرهای استان قم در مرکز ایران است. این شهر در بخش خلجستان از توابع شهرستان قم قرار دارد. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال 1385برابربا ۴٬۱۵۳ نفر (۱٬۴۱۱ خانوار) بوده‌است دستجرد عربی شده دستگرد است که از دو بخش دست و گِرد تشکیل شده است. از این رو نام این شهر از نظر ریشه‌شناسی با نام شهرهایی چون دارابگرد، بروجرد و سوسنگرد قابل قیاس است. از همشهریان عزیز خواهشمند است برای پیشرفت این وبلاگ عکس های دستجرد اماکن طبیعت مراسم عکس های محرم وجشن ها وعکس های نماز جمعه ودیگر عکس های خود را به آدرس mahanrahmany@gmail.comبفرستید وما رادر اداره این وبلاگ یاری فرمایید.

 

 موقعیت جغرافیایی بخش خلجستان ( دستجرد ):

منطقه خلجستان با بیش از 1100 كیلومتر مربع با قدمت بسیار طولانی به عنوان یكی از بخشهای استان قم ، در ضلع غربی استان  واقع شده و از شمال با استان مركزی شهرستان آشتیان و از جنوب با شهرستان ساوره و از غرب با شهرستان تفرش و از شرق به بخش سلفچگان و بخش مركزی استان همجوار است .

این بخش شامل 2 دهستان دستجرد و قاهان و بیش از 50 روستا و آبادی و مزرعه میباشد . اتوبان تهران – سلفچگان از قسمت شرقی منطقه می گذرد و به واسطه قرار گرفتن در فاصله 18 كیلومتری راه ساوه – سلفچگان از ارتباط راهی بسیار خوبی برخوردار است .

 

موقعیت كشاورزی - دامداری :

 

كشاورزی و دامداری دراین بخش رونق به سزایی دارد و عمده محصولات آن گردو ، بادام ، فندق ، انار، توت ، انگور ، سیب و هلو می باشد . همچنین  گندم ، جو ، ذرت ، لوبیا و نخود در سطح مزارع كشت می شود. كه بخشی اعظمی از آنها به وسیله آب قنات مشورب می شود و قسمت اندكی از آن به وسیله آب چاه آبیاری می شود .

در حال حاضر تعداد زیادی مرغداری در بخش فعال می باشد كه در مجموع موارد اشاره شده تامین كنند ، بخش اعظمی ازنیازهای استان خصوصا شهر قم می باشد.

 

موقعیت اجتماعی :

جمعیت :

 

جمعیت را در بخش خلجستان می توان به دو قسمت دائمی و فصلی تقسیم كرد. سكنه دائمی آن را در محدود 15000 نفر و سكنه فصلی آن تا معادل جمعیت ساكن قابل پیش بینی می باشد.

 

سواد :

خوشبختانه به علت وجود مدارس مورد نیاز جمعیت بخش خلجستان بهره مندی سواد در سطح آموزش متوسطه بالا است .

 

پیشینه ی تاریخی :

مركز بخش خلجستان شهر دستجرد، پیشینه ی تاریخی طولانی و نزدیك به یك قرن را داراست .

 در سال 1379 پس از سفر مقام معظم رهبری به قم و استان شدن آن دستجرد هم به لحاظ داشتن شرایط طراز به شهر ارتقاء یافت كه تا چند سال پیش به همت و خواست مردم و پیگیری های لازم و حمایت مسئولین درتقسیمات كشوری به عنوان یكی از بخش های پنجگانه استان قم به تصویب رسید .

 

موقعیت فرهنگی:

مذهب :

 مردم این بخش شیعه می باشند و به لحاظ ارادت خاص به ائمه اطهار و اهمیت به حفظ شعائر مذهبی همواره در گرامیداشت اعیاد و میلاد معصومین و در ایام سوگواریها و عزاداریها با مراسم و آداب و رسوم خاص خویش به عزاداری می پردازند.

اكثر روستاهای این بخش دارای حسینیه و مساجد می باشند.

زبان :

مردم این بخش به سه زبان فارسی ، تركی ، و خلجی تكلم می كنند و می توان در صد بیشتری را به لهجه خلجی اختصاص داد.

 

موقعیت صنعتی اقتصادی :

در محدوده استحفاظی شهر دستجرد یك ناحیه صنعتی دایر می باشد كه 20 واحد آن در حال راه اندازی است و پنج واحد فعال آن محصولات خود را  به بازار عرضه می كنند و همچنین درقسمت غرب دستجرد شاهد فعالیت دهكده گلخانه ای كوثر به همت جهاد كشاورزی و مساعدت مسئولین محلی و شورای شهر شكل گرفته ، می باشیم ؛ این گلخانه در زمینی به مساحت حدود 220 هكتار در سه فازفعال می باشد. فاز اول ودوم آن در تولید گیاهان گلخانه  ای ( انواع گل ، توت فرنگی ، قارچ ، خیار ، گوجه فرنگی و .... ) مشغول فعالیت هستند كه محصولات آن در حال عرضه به بازار تقاضا می باشد وشهر دستجرد به عنوان مركز پوشش دهنده بخش عظیمی از خدمات مورد نیاز بخش شناخته شده است .

 

جاذبه های گردشگری:

این بخش  با فاصله 70 كیلومتری از مركز استان به عنوان یك تنفس گاه بسیار خوب و با داشتن پتانسیل آب وهوای مساعد و دلپذیر و زمین مرغوب ، محلی برای جذب سرمایه گذاران شده است و با توجه به سیر صعودی مهاجرت و تصویب قطب گردشگری از سوی ریاست محترم جمهور، شاهد استقبال بی نظیر شهروندان قمی و سایر شهرها می باشیم .

 

امكانات آموزشی :

مدارس :

 این بخش دارای كلیه واحدهای آموزشی ( ابتدایی ، راهنمایی ، متوسطه و پیش دانشگاهی و كار و دانش  )در دو جنسیت پسر و دختر و همچنین یک مرکز زبانسرای خارجی در این بخش  فعال می باشد.

 

دانشگاهها:

     در راستای  سیاست كلی دولت خدمتگزار در بخش آموزش عالی مبنی بر گسترش و توسعه زیر ساختها ، فضا ها و امكانات آموزشی در اقصی نقاط كشور  به منظور برقراری عدالت در بهره مندی جوانان میهن اسلامی از امكانات تحصیلی و با توجه به برنامه ریزی دانشگاه پیام نور استان قم و همكاری مسئولین استان در ایجاد واحدهای دانشگاهی در بخش های استان ، هئیت موسس واحد خلجستان با تركیب ذیل تشكیل و پس از برگزاری جلسات مختلف پیگیری انجام تعهدات راه اندازی واحدهای جدید التاسیس دانشگاه پیام نور را دنبال نمودند

 


دَستجـِرد شهری است در بخش خلجستان استان قم  ایران.دستجرد مرکز این بخش است. این شهر بسیار خوش آب و هوا در دامنة کوه واقع شده و دارای چندین قنات پرآب و باغات میوه می‌باشد. کوه‌های اطراف این شهر در فصلهای مختلف دارای ریواس، کنگر و انواع گیاهان کمیاب داروئی می‌باشد. به‌علاوه تعداد زیادی گلخانه در حال تولید صیفی‌جات و قارچ در این شهر می‌باشند.

محصول اصلی این شهر گردو و انگور و بعضاً زردآلو است. این شهر دارای دانشگاه، تعدادی بانک دولتی، مرکز تربیت معلم، شهرداری، مرکز مخابرات و درمانگاه می‌باشد.

در این شهر رودخانه‌ای باصفا که محل گردشگری جدیدی مخصوص شهرها و روستاهای اطراف می‌باشد وجود دارد. این شهر در حال پیشرفت است و دارای اب بهداشتی برق گاز تلفن میباشد

به علاوه مجتمع تفریحی صبا که این شهر را ازدیگر شهر های قم متمایز کرده است دارای ویلا های اقامتی رستوران های در حال ساخت وهتل ودریاچه مصنوعی برای تفریح و قایقرانیست .دستجرد دارای چند سالن ورزشی و یک زمین فوتبال میباشد.

این شهر دارای مناطق متنوع و زیبایی همچون سرچشمه، خونیان، رزلان، بافیلو و دشت بالا می باشد که هر یک دارای ویژگیهای خاص خود می باشد.مردم این شهر بسیار خون گرم، شیعه مذهب و به زبان فارسی سلیس با لهجه ای نزدیک به لهجه قم تکلم می نمایند.

 

نویسنده: ماهان رحمانی ׀ تاریخ: یک شنبه 14 مهر 1389برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , dastjerdehqom.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com