دستجرد

دستجـِرد یکی از شهرهای استان قم در مرکز ایران است. این شهر در بخش خلجستان از توابع شهرستان قم قرار دارد. جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سال 1385برابربا ۴٬۱۵۳ نفر (۱٬۴۱۱ خانوار) بوده‌است دستجرد عربی شده دستگرد است که از دو بخش دست و گِرد تشکیل شده است. از این رو نام این شهر از نظر ریشه‌شناسی با نام شهرهایی چون دارابگرد، بروجرد و سوسنگرد قابل قیاس است. از همشهریان عزیز خواهشمند است برای پیشرفت این وبلاگ عکس های دستجرد اماکن طبیعت مراسم عکس های محرم وجشن ها وعکس های نماز جمعه ودیگر عکس های خود را به آدرس mahanrahmany@gmail.comبفرستید وما رادر اداره این وبلاگ یاری فرمایید.

مجالس عزاداری را به گناه آلوده نکنیم

حجت‌الاسلام ماشاء الله ابراهیمی امام جمعه دستجرد نیز در این همایش با بیان روایتی از امام صادق(ع) اظهار کرد: مجالس عزاداری امام حسین(ع) از جایگاه و شأن ویژه‌ای برخوردار است، این مجالس را به گناه آلوده نکنیم.

وی با قدردانی از اداره کل تبلیغات اسلامی استان قم که برنامه‌های خوبی برای ساماندهی هیئت‌های مذهبی استان انجام داده، ادامه داد: محافل عزاداری باید به گونه‌ای برگزار شود که موجب رضایت صاحب عزا که امام عصر(عج) هستند قرار گیرد.

حجت‌الاسلام محمد قنبری سرپرست اداره تبلیغات اسلامی دستجرد نیز در این همایش اظهار کرد: عزاداری‌ها باید عاری از آسیب باشد تا تاثیرات خود را در جامعه داشته باشد.

به گفته وی اگر عزاداری‌ها دارای آسیب و انحراف باشد خوراک تبلیغاتی برای دشمنان خواهد بود.

نویسنده: ماهان رحمانی ׀ تاریخ: چهار شنبه 7 آبان 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

محل گلخانه‌های دستجرد مناسب نیست/ مشکل سرما و باد
قم - خبرگزاری مهر: یک تولید کننده محصولات گلخانه‌ای در شهر دستجرد با بیان اینکه در احداث دهکده گلخانه‌ای کوثر کارشناسی‌های درستی صورت نگرفته است، گفت: بادهای موسمی شدید و سرمای زمستان اجازه رشد و توسعه گلخانه‌ها در شهر دستجرد را گرفته است.

بنفشه بهشتی در گفتگو با مهر با تصریح این مطلب که در کاشت و برداشت خیار درختی فعالیت دارند، گفت: از یک هکتار زمینی که در اختیار داریم تنها دو هزار متر آن را تبدیل به گلخانه تولید خیار درختی کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در شهر دستجرد حداقل 60 واحد گلخانه مستقر است، گفت: متاسفانه از سال 86 که 30 واحد به گلخانه‌های شهر اضافه شد معضل کم آبی تقویت شد.

کشاورزی با روزی دوساعت آبگیری

این کشاورز محصولات گلخانه‌ای با بیان اینکه احداث شهرک صنعتی در کنار گلخانه‌ها معضل کم آبی منطقه را دوچندان کرده است، گفت: در فصل گرما تنها دو ساعت فرصت آبگیری در استخر‌ها را داریم که به دلیل حجم بالای استفاده فشار آب در همین دو ساعت هم کاهش می‌یابد. ضمن اینکه کارخانه‌های صنعتی همجوار از آن دست تولید کنندگانی هستند که مصرف آب بالایی دارند.

بهشتی با اشاره به وضعیت نامناسب بازار و عدم استقبال مردم از خیار درختی افزود: در شرایط مطلوب اگر بتوانیم سالی دو بار برداشت کنیم نهایتا 60 تن خیار درختی به بازار عرضه می‌کنیم.

وی وجود بادهای شدید در دستجرد را موجب ایجاد ضرر و زیان برای محصولات گلخانه‌ای ذکر کرد و بیان داشت: با توجه به اینکه دهکده کوثر در دره قرار گرفته وقتی باد می‌وزد تاثیر بسزایی در جایگیر شدن باد می‌گذارد و به محصولات ضرر می‌رساند.

بهشتی وزش بادهای موسمی را از اواسط شهریورماه تا میانه مهرماه و از ابتدای اسفندماه تا نیمه فروردین ماه هر سال اعلام کرد.

شرکت‌های بیمه‌ای محصولات ما را بیمه نمی‌کنند

این کشاورز محصولات گلخانه‌ای با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه‌ای حاضر به بیمه کردن گلخانه‌های دهکده کوثر نیستند، گفت: این شرکت‌ها دلیل عدم پذیرش بیمه را سرما و باد شدید شهر دستجرد اعلام می‌کنند.

وی یکی دیگر از ضعف‌های کشاورزی در شهر دستجرد را دور بودن به بازار فروش دانست و گفت: به غیر از گرانی روز افزون نهاده‌های کشاورزی، بد مسیری و گرانی حمل و نقل نیز بازار عرضه محصول شهر دستجرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بهشتی در پاسخ به این سئوال که چرا از روش تک محصولی و اصرار به تولید خیار درختی دارند، گفت: محصولاتی مانند گوجه فرنگی به دلیل آفتاب گیر نبودن شهر دستجرد و کمبود نور و فلفل دلمه‌ای به دلیل قیمت پایین آن در قم چندان سود آور نیست ضمن اینکه خرابی و آفت خیار درختی بسیار پایین‌تر از دیگر محصولات گلخانه‌ای است.

وی با تاکید بر اینکه تولید محصولات گلخانه‌ای با هدف برخورداری از محصولات در همه فصول است، گفت: گلخانه برای این است که در بازار محصولات خارج از فصل هم باشد اما متاسفانه به دلیل سرمای شدید در شهر دستجرد نمی‌توانیم محصولات خارج از فصل چندانی تولید کنیم که این مسئله به کاهش درآمد کشاورزان گلخانه‌ای منجر می‌شود.

تولید کننده محصولات گلخانه‌ای یکی از روش‌های کاهش مصرف آب و افزایش تولید محصول را استفاده از روش کشت هیدرو پونیک اعلام کرد و گفت: متاسفانه به دلیل هزینه بالای راه اندازی و نیز نبود آموزش‌های لازم این روش کشت چندان مورد توجه و استقبال کشاورزان نیست.

بهشتی با تأکید بر اینکه کاشت با روش هیدرو پونیک حساسیت و دقت خاصی نیاز دارد، گفت: در ابتدای کار وقتی قصد سرمایه گذاری در دهکده گلخانه‌ای کوثر را داشتیم مسئولان جهاد کشاورزی اعلام کردند که همه نوع امکاناتی برای شما فراهم است و شما فقط تولید کنید اما واقعیت این است که از‌‌ همان ابتدا تمام کار آماده سازی و بهره برداری از این گلخانه را خودمان به سرانجام رساندیم.

نویسنده: ماهان رحمانی ׀ تاریخ: سه شنبه 29 مهر 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

 

 

دهکده نفریحی صبا مکان بی نظری برای استراحت مسافران وهمچنین زائران کریمه اهلبیت میباشد

 به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم؛  دهكده سلامت صبا در فاصله 60 كيلومتري شهر قم در مجاورت شهر دستجرد مركز بخش خلجستان قرار دارد؛ شهر دستجرد تنها شهر ييلاقي استان قم و داراي آب و هواي كوهپايه‌اي و اختلاف دمايي بين 8 الي 12 درجه با شهر قم مي‌باشد.

از ديگر ويژگيهاي  این بخش نزديك بودن به چهارراه اقتصادي سلفچگان و منطقه ويژه اقتصادي سلفچگان است كه از موقعيت سوق الجيشيِ خاصي برخوردار است و نزديكيِ آن به شهر مقدس قم، دومين شهر زوار گذر ايران كه در آن بقاع متبركه‌اي چون آستان مقدس بانو حضرت معصومه‌(س) و مسجد مقدس جمكران قرار دارد.

مطالعات امكان سنجي و طرح جامع دهكده سلامت صبا براي اولين بار در كشور از سال 1379 شروع و عمليات اجرايي آن از سال 84 آغاز به كار نمود، پروژه دهكده سلامت صبا و احداث درياچه مصنوعي براي اولين بار در كشور به اجرا درآمد و با حمايت دولتمردان جمهوري اسلامي و استانداران وقت و همچنين نمايندگان محترم مجلس علي‌الخصوص رياست مجلس آقاي دكتر لاريجاني كه طي دو مرحله از پروژه بازديد داشتند؛ باعث دلگرمي مجريان طرح گرديد


این پروژه در سه فاز در زمینی به مساحت 50 هکتار طراحی شده که هزینه اجرای فاز اول آن 150 میلیارد ریال بوده است. فاز یک این پروژه دارای چهار ویلای اقامتی مجهز به تمامی امکانات همراه با نمای زیبا و استثنایی و یک دریاچه مصنوعی به مساحت 7 هکتار است .
 

 دکتر بابایی مدیریت محترم دهکده سلامت هدف از اجرای این پروژه را سلامت روح و روان معرفی کرد ودر ادامه اضافه کرد:رستوران، هتل، پیست دوچرخه سواری و اسکله ی ماهیگیری ، سونا، جکوزی، آب درمانی از زیبایی های بی نظیر این دهکده می باشد.

این دهکده نفریحی مکان بی نظری برای استراحت مسافران وهمچنین زائران کریمه اهلبیت  میباشد.
 
نویسنده: ماهان رحمانی ׀ تاریخ: سه شنبه 29 مهر 1393برچسب:, ׀ موضوع: <-PostCategory-> ׀

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 20 صفحه بعد

CopyRight| 2009 , dastjerdehqom.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com